Kasvitreffien järjestäminen

Kasvitreffit pähkinänkuoressa:

• Kasvitreffit saa järjestää kuka vain jäsen, missä vain. Huonekasviseura auttaa järjestelyissä.
  • Tapahtumassa kasviharrastajat tapaavat toisiaan ja jakavat tietoa ja kokemuksia, vaihtavat kasvien pistokkaita, siemeniä tai muuta harrastukseen liittyvää.
  • Periaatteena on, ettei rahaa vaihdeta, vaan vaihdon väline on kasvi, ruukku tms.
    Myyntitilaisuudet ovat erikseen.

Kun olet päättänyt järjestää Kasvitreffit

• Mieti paikka, jossa voisit treffailla. Talvella voit kysellä treffipaikaksi kirjastoa, kulttuuritilaa, kahvilaa, kerhohuonetta, seuran kumppanikukkakauppaa jne. Kesällä paikka voi olla mikä tahansa ulkona, tai sisällä. Tietysti voit järjestää treffit vaikka kotonasikin.
  • Sovi päivästä ja kellonajasta treffipaikassa. Sopiva aika on 1-3 tuntia, mutta mikään ei estä treffailemasta vaikka koko päivän.
  • Laita etukäteen ilmoitus tulevista kasvitreffeistä huonekasviseurary@gmail.com, niin voit hakea tapahtumakorvausta.
  • Teemme myös Huonekasviseuran fb-sivuille tapahtuman treffeistäsi. Voit vapaasti jaella sitä sivuillasi/ryhmissäsi. Me jaamme myös sitä.
  • Kotisivujemme kalenterista löytyvät Kasvitreffiesi tiedot.

Treffipäivä

• Järjestä vaihtopaikalla tilaa vaihdokeille ja jaettavalle materiaalille, esim. pöytää, penkkiä tai pressua maahan.
  • Kiinnitä seuran mainos johonkin näkyviin ohjaamaan kansaa paikalle.
  • Ota kynä, paperia ja teippiä mukaan nimilappuja varten. Oletettavasti vaihtajat eivät ole muistaneet laittaa kasvin nimeä.
  • Talvella kannattaa varata vähän pakkausmateriaalia, esim. vanhoja lehtiä. Muutama ylimääräinen muovipussi on paikallaan.
  • Kun vaihtajia ilmaantuu, ohjaa heitä sijoittamaan vaihtarinsa.
  • Kerro Huonekasviseurasta omin sanoin sopivassa välissä (saat kyllä esitelmän) ja jaa materiaalia.
  • Kun arvelet, että on aika, voitte vaihdella kasvit.
  • Unohda pönötys ja etene fiiliksen mukaan.
  • Katso, että treffipaikka jää siihen kuntoon, missä se oli saapuessasi.

Monet tuovat kasveja enemmän kuin vievät, jotkut vain tuovat. Jos/kun paikalle ilmaantuu joku ohikulkija ilman pistokasta, älä käännytä pois tyhjin käsin, jos on ylimääräistä jaettavaa.

• Ota ylijääneet pistokkaat talteen, voit tuoda ne seuraaville treffeille ”siemeneksi”.